Předvánoční podvody přicházejí

Zdroj: Pixabay.com

Přicházející Vánoce zvyšují aktivitu internetových podvodníků, kteří cílí na předvánoční shon, nákupy a nepozornost svých obětí.
Podle České bankovní asociace bylo letos od ledna do září spácháno v tuzemsku na 50 tisíc případů kybernetických útoků, které z kapes, účtů a peněženek lidí vytáhli miliardu korun. Průměrně 20 tisíc na podvodný případ. Na základě informací velkých bank jsme sestavili žebříček nejčastějších podvodů, které jsou v současnosti mezi kybernetickými podvodníky in.

Nepozornost jako příčina

Za řadou podvodů stojí nepozornost. Nejedna oběť kybernetického podvodu může vše zvrátit tím, že si přečte SMS zprávu nebo notifikaci z jejího mobilního bankovnictví. Leč nepředbíhejme.

Doručení balíčku

Doručení balíčku je podvodem, který z oběti vyláká menší finanční sumu odpovídající běžnému poštovnému danému době a místě. Oběti přijde SMS zpráva nebo e-mail, že balíček jim bude doručený až tehdy, kdy zaplatí nebo doplatí poštovné. V podvodných zprávách a mailech se často lidé dozví, že je špatně vyplněná doručovací adresa. Do přiloženého formuláře lidé kromě adresy mají doplnit přihlašovací údaje do internetového bankovnictví, informace o platební kartě včetně CVV kódu z druhé strany karty. To vše pod záminkou snadné platby.

Jakmile oběť vše vyplní, přijde ji druhý mail nebo textovka s odkazem pro platbu. Tímto krokem oběť dává útočníkovi možnost, aby si kartu připojil do své digitální peněženky. Po potvrzení tohoto úkonu pomocí SMS, bankovního klíče nebo v mobilní aplikaci, získává útočník přístup do účtu, ze kterého může platit co se mu zamane, byť s omezením nastavených limitů nebo prostě jen do výše zůstatku na účtu.

Nadstavbou tohoto podvodu je vytvoření nového mobilního klíče přímo v útočníkově mobilu. Po následném potvrzení se útočník dostane k celému účtu, který nemilosrdně vysaje do posledního haléře.

Uvedené techniky se podle vyjádření bezpečnostních pracovníků bank dějí zcela běžně. Nejčastějším důvodem je nepozornost oběti, která v podstatě znění notifikací nebo SMS zpráv nečte, jen vše odklikne.

Staré bazarové triky

Dalším trikem, který frčí i nyní, je prodej dražší věci za nižší cenu než obvyklou a následné dodání úplně něčeho jiného. Před lety se takto „prodávali“ dražší mobilní telefony. Příjemce často místo nich dostal třeba prkénko, aby hmotnost a velikost zásilky vážila a vypadala podobně. V lepším případě dostanete v zásilce daleko levnější model nebo věc. Skladnější věcí hrají prim. Těžko vám někdo pošle rotoped, který i ve složeném stavu přeci jen něco měří a váží.

Proto menší a měkčí věci drží v bazarových tricích stále prim. Místo drahé péřové bundy za polovic se pošle obyčejná mikina ze skutečného bazaru.

Pošlu peníze převodem

Na bazarech bují další podvod. Bankovní převody. Háček je v tom, že ač by měl převod provést kupující, často je prodávající ten, kterému zůstanou oči pro pláč nad vysátým účtem. Podvod se odehrává jako v případě balíčku z prvního popsaného podvodu.

Oběť do falešného formuláře vyplní údaje do svého internetového bankovnictví a data o platební kartě. Kupující často oběť ujišťuje, že vše proběhne tzv. způsobem „z karty na kartu“, což je v novodobém podvodnickém slovníku vymyšlený pojem, který dostatečně zní „bankovštinou“.

Následně přijde SMS či notifikace, kterou oběť potvrdí. A peníze se stěhují z účtu na účet.

Háček je v tom, že oběť si často myslí, že potvrzuje příchozí platbu od kupujícího. Takto umně dokáží podvodníci své oběti zmanipulovat.

Autor: Eva Nachtmannová

Eva se zabývá oblastí sociálních dávek a sociálního systému. Vystudovala sociální práce na Univerzitě Karlově. V mládí pobývala na studijních stážích ve Švédsku, Dánsku a Francii. Ráda hraje na housle a odpočívá aktivně při procházkách. V lesích nachází často inspiraci. Jejím největším aktuálním projektem je rekonstrukce chalupy. E-mail: nachtmannova@2fp.cz