Jak založit e-shop? Návod pro laiky a mírně pokročilé

Zdroj: Pixabay

Před založením e-shopu je nutné vzít v úvahu celou řadu klíčových aspektů, které se k podnikání a provozování elektronického obchodu váží.

Založení e-shopu a jeho následné a ideálně úspěšné provozování vyžaduje komplexní přístup. Kromě technických aspektů věnujte pozornost marketingu, budování značky a zákaznickým vztahům. Neustálé sledování dat a optimalizace e-shopu je klíčové pro dosažení dlouhodobého úspěchu.

Mezi klíčové body patří následující:

  • Definování cílů a cílové skupiny
  • Analýza trhu a konkurence
  • Výběr platformy e-shopu
  • Tvorba obsahu e-shopu
  • Marketingová strategie
  • Důležitost budování značky a zákaznických vztahů
  • Neustálé sledování dat a optimalizace e-shopu

Ujasněte si následující body. Využijte k tomu internetové zdroje nebo odbornou literaturu. Každá oblast je natolik široká, že pro její nastudování byste potřebovali mnoho času. Pro základní zorientování stačí, ale v průběhu času, kdy budete internetový obchod provozovat, bude nutné se neustále vzdělávat.

Jak nám popsala čtenářka Lucie z Prahy, kdyby věděla, kolik času a úsilí bude vyžadovat její malý e-shop, pečlivě by si vše rozmyslela.

„Rozhodnutí provozovat e-shop s oblečením pro děti nelituji, dalo mi to smysluplnou pracovní náplň, kdy jsem byla na mateřské a zároveň se naučila mnoho nového,“ řekla Lucie v našem krátkém online rozhovoru.

Jasná vize a cíle

Před založením e-shopu je nutné si jasně definovat, čeho a jak chcete dosáhnout a komu budete prodávat. Minimálně se pobavte s potenciálními zákazníky o tom, jak řeší své potřeby. Zeptejte se vašich kamarádů a rodiny. Získáte prvotní základní představu. Pamatujte, že vámi blízké osoby vám mohou i lhát, jen aby vám pomohli.

Analýza trhu a konkurence

Pochopení trhu a konkurence vám pomůže s nalezením vaší niky, malé skulinky, na kterou vytyčíte vaše konkurenční výhody. Pro úspěšně provozování malého e-shopu stačí obrat v jednotkách milionů korun, který zvládnete obsloužit sami, případně s jedním nebo dvěma pomocníky, zaměstnanci.

Výběr platformy e-shopu

Rozhodnutí mezi krabicovým řešením a vývojem na míru závisí na vašich individuálních potřebách a rozpočtu. Na výběr máte mezi pronájmem e-shopu (tzv. krabicovým řešením) a jeho výrobou na zakázku. Pro začínající nezkušené internetové podnikatele je vhodnější pronajmout si e-shopovou platformu.

Kvalitní obsah e-shopu

Produktové popisky, fotografie a videa by měly být poutavé a informativní, aby zaujaly zákazníky a podpořily konverze. Nejeden e-shop má i svůj blog, který mu pomáhá s lákáním potenciálních návštěvníků.

U produktů si dejte záležet s pěknou fotografií a krátkými i delšími produktovými popisky.

Marketingové strategie

Efektivní marketingové kampaně jsou nezbytné pro propagaci vašeho e-shopu a oslovení potenciálních zákazníků. Elektronický obchod bude zapotřebí inzerovat ve vyhledávačích a sociálních sítí. Reklamní editory vás provedou celým procesem zadávání reklamy. Pro chytřejší řešení se obraťte na profesionály.

Budování značky a zákaznických vztahů

Vytvoření silné značky a budování dobrých vztahů se zákazníky je klíčové pro dlouhodobý úspěch. Značka se však nevybuduje přes noc. Řada podnikatelů usiluje o to, aby zákazníci a zákaznice vnímali značku jako lovebrand. Jen ne každému se to povede.

Data a optimalizace

Sledování dat a průběžná optimalizace e-shopu vám pomůže s jeho zlepšováním a s dosahováním lepších výsledků. Lépe se optimalizuje web běžící na vlastním řešením než na tom krabicovém, avšak ani ty nemusí být z hlediska výkonu na špatné úrovni.

Pomocníci a pomoc

S technickou a marketingovou agendou vám pomohou živnostníci a digitální agentury, které se na podporu e-shoperů zaměřují. Vlastní byznys, tj. předmět vašeho podnikání, musíte zvládnout sami.

Založení a provozování e-shopu vyžaduje pečlivé plánování, tvrdou práci a neustálé učení. Dodržováním rad uvedených v tomto článku a využitím dostupných zdrojů si můžete zvýšit šanci na dosažení úspěchu.

Zdroj:
Autorský článek