
Mladí lidé z Generace Z už nespoří do obálek jako jejich rodiče. Investují brzy, využívají aplikace a nebojí se alternativních investic jako NFT nebo tenisky.
Obsah článku
Přístup k penězům se dramaticky mění. Zatímco starší generace ukládaly hotovost do šuplíků nebo na vkladní knížky, dnešní mladí lidé investují online. Generace Z, narozená přibližně mezi lety 1996 a 2009, je digitálně gramotná a svět financí vnímá přes technologie.
Redakční výběr top článků o důchodech:
» Za rok se malé skupině důchodců zdvojnásobí důchod
» Od července začíná nepochopitelná lotrovina na důchodcích
» Kolik důchodců pobírá důchod vyšší 30 tisíc korun?
» Kolik dostane od státu průměrně důchodce v důchodu?
» Kdy vám sociálka sníží nebo vezme důchod?
Pro tuto generaci jsou pojmy jako multitasking nebo sociální média naprosto přirozenou součástí života. Být neustále online je pro ně nutností. Místo tradičních spořicích účtů tak logicky vstupují na scénu mobilní aplikace, kryptoměnové burzy nebo crowdfundingové platformy.
Mladí lidé mají díky internetu téměř neomezený přístup k informacím. Zatímco starší generace často spoléhají na rady finančních poradců, Generace Z čerpá znalosti z podcastů a sociálních sítí. To je jeden z důvodů, proč s investováním začínají výrazně dříve.
Generace Z začíná investovat často už před dvacátým rokem, motivuje je hlavně touha po finanční a pracovní nezávislosti.
Proč mladí investují tak brzy
Podle námi osloveného odborníka, který si přál zůstat v anonymitě, začínají mladí lidé s investicemi často již v raném věku. Není výjimkou, že první investice proběhnou mezi sedmnáctým a dvacátým rokem života.
Doporučujeme k přečtení:
» Nejvyšší důchody pobírají v Praze 6 a na Karvinsku
» Penzijko: Jistota „nuly“ připravuje zbytečně přes dva miliony lidí o výnosy
» Přes 303 tisíc důchodců pobírá důchod nižší než je minimální mzda
Hlavním motivem není jen okamžité zhodnocení peněz, ale především dlouhodobá snaha o nezávislost. Chtějí si vybudovat vlastní životní standard.
Usilují také o profesní svobodu. Cílem je mít v budoucnu možnost vybírat si práci podle smyslu a osobních hodnot, nikoli jen podle výše mzdy. Ochotu mladých odkládat si peníze potvrzují i data.
Podle průzkumu agentury Ipsos si pravidelně každý měsíc ukládá peníze stranou asi 57 procent mladých lidí. Naopak pouze 11 procent přiznává, že neutratí okamžitě veškeré své příjmy.
Aplikace válcují bankovní platformy
Klíčový rozdíl mezi generacemi spočívá ve volbě investičních nástrojů. Zatímco starší generace, jako jsou takzvaní „boomers“, zůstávají věrné klasickým bankovním platformám (více než 77 procent z nich), Generace Z dává přednost modernějším řešením.
Mladí investoři využívají mobilní aplikace, které umožňují investovat i velmi malé částky. Nebojí se ani kryptoměnových burz. Zatímco starší generace preferují konzervativnější strategie, mladí jsou odvážnější.
Například Generace X (narození 1965 až 1980), ovlivněná ekonomickými propady v minulosti, sází nejčastěji na nemovitosti. Jejich investiční strategie je typicky konzervativnější. Mileniálové (narození 1980 až 1995) jsou již odvážnější a při investování aktivně využívají nové technologie a aplikace.
Investice do tenisek a LEGO stavebnic
Kromě tradičních akcií či fondů se Generace Z silně zajímá o alternativní formy zhodnocení peněz. Není výjimkou, že investují do aktiv, která by starší generace za investici ani nepovažovaly.
„Pozorujeme rostoucí zájem mladých o netradiční aktiva, jako jsou limitované edice tenisek, sběratelské karty, ale třeba i stavebnice LEGO nebo digitální umění ve formě NFT,“ vysvětlil Jan Novotný, analytik finančního serveru 2FP.cz.
Příkladem může být naši mladí čtenáři. Student Matěj posílá část úspor do levných indexových ETF, ale zároveň sleduje trh se sběratelskými kartami. Věří, že jejich hodnota poroste rychleji než tradiční investice. Jiní, jako Lucie, vnímají investice do bytů jako nedosažitelné, a proto se soustředí spíše na akcie. Alena zase považuje za investici i cestování nebo rekonstrukci domu.
Mladí se nebojí riskovat a vedle akcií investují i do sběratelských předmětů, digitálního umění (NFT) nebo limitovaných tenisek.
Nebezpečí TikToku a influencerů
Neomezený přístup k informacím má však i svá rizika. Informace na sociálních sítích mají primárně zaujmout, což může být nebezpečné. Vliv influencerů nebo virální videa mohou mít nepříznivý dopad na investiční rozhodnutí.
Někteří mladí lidé si pod pojmem investování představují rychlé zbohatnutí přes kryptoměny, o kterém viděli video na TikToku. Jiní to vnímají jako něco složitého, co vyžaduje mnoho peněz a znalostí.
Tento zkreslený pohled může vést ke zbytečným ztrátám nebo naopak k obavám vůbec začít. Nikol, další zástupce Gen Z, přiznala, že ji od investování dlouho odrazoval strach z neznámého a neúspěchu, přestože ji inspiroval partner.
Generační rozdíly v praxi
Rozdíly v myšlení potvrzuje i malá anketa mezi zástupci generací. Zástupci Generace Z (například Jana nebo Nikol) by získaných deset tisíc korun rozdělili mezi spořicí účet a investice. Inspiraci často nacházejí u přátel nebo partnerů.
Zástupci Generace Y (Mileniálové) mají pragmatičtější přístup. Více reflektují potřebu finanční gramotnosti. Zároveň si uvědomují, že investování není pro každého samozřejmostí a vyžaduje znalosti. Chuť zajistit se na budoucnost a přemýšlet o penězích dlouhodobě je však společná oběma generacím.
Zdroj:
Autorský článek
Agentura Ipsos